BASIN KONSEYİ BAŞKANI TÜRENÇ: “SÖZDE” DEZENFORMASYONU ÖNLEMEK İÇİN CEZA HÜKMÜ DEĞİL, YOL GÖSTERİCİ VE EĞİTİCİ OLMAK ÖNEMLİDİR
Basın Konseyi, Balkan ülkelerindeki Basın Konseyleriyle birlikte internet ortamındaki dezenformasyonla mücadele kampanyası kapsamında hazırladığı uyarı mesajlarını sosyal medyada yayınlamaya başladı. UNESCO ve Avrupa Birliği bölgesel projesi “Güneydoğu Avrupa ve Türkiye’de Medyada Güven Oluşturma – 2. Aşama” çalışması kapsamında başlatılan kampanyada, internet ortamında ve sosyal medyada yalan ve yanlış yönlendirici haberler konusunda uyarı mesajları hazırlandı. Uyarıcı ve eğitici mesajlarda gazeteciliğin beklentilerinin karşılanabilmesi için meslek etiğine uyum ve saygının gerekliliği öne çıkarıldı.Haberde kaliteyi gösteren ve haber verenin kalitesinin, medya etiğine verilen değerle örtüştüğü vurgulanan eğitici ve uyarıcı mesajlarda, sosyal medya ve internet ortamında dezenformasyon ve etik dışı içeriğin kamuoyuna ulaşmasının toplumu kutuplaştırdığı üzerinde duruldu. Kampanyaya katılan tüm Basın Konseylerinin sosyal medya hesaplarından aynı anda paylaşılmaya başlanan mesajlarda, dezenformasyonun ne olduğu, nasıl tanınacağı ve doğrulanmış bilgileri bulmak için hangi araçların kullanılacağı konusunda kamuoyunun bilgilendirilmesine öncelik aldı.Kampanyanın temel amacının, çevrimiçi ortamda güvenilmeyen içeriğe karşı koymak için medya etiği ve gazetecilik ilkelerine odaklanmak olduğu vurgulanmakta. Türkiye Basın Konseyi Başkanı Pınar Türenç, kampanyanın başlaması nedeniyle yaptığı açıklamada, Türkiye açısından ‘yasaklayıcı ve ceza yağdıran yasal düzenlemelerin gündemde olduğunu’ hatırlatarak, ”Önemli olan ceza ve yasaklama yağdırmak değil, eğitici ve yol gösterici olmaktır” dedi. Konsey olarak eğitici ve yol gösterici etkinliklere önem verdiklerini belirten Pınar Türenç, şunları söyledi: “Son yıllarda genelde tüm dünyada, özelde de ülkemizde, bir medya kirliliği yaşanıyor. Bu kirlilik, kutuplaştırmayı da artırıyor. Türkiye Basın Konseyi olarak, medya etiğinin bir numaralı savunucusuyuz ve ancak medya etiği ve kaliteli habercilik sayesinde dezenformasyonun önü alınabilir. Bu amaçla projenin paydaşı olduk. Kendi sosyal medya hesaplarımızda medya etiğini öne çıkaran sloganları hazırlayıp paylaşıyoruz. Kullanıcılara yol gösterici, eğitici olmak ,yasaklamalardan daha yapıcıdır” dedi. Basın Konseyleri, basın yasalarında ve etik kodlarında öngörülen gazetecilik etiği ve ilkelerini uygulayan ve bu kuralların medya kuruluşları tarafından olası ihlalleriyle ilgili şikâyetleri ele alan medya özdenetim organları olarak çalışıyor. Başlatılan kampanyaya Türkiye’nin yanı sıra, Sırbistan, Bosna Hersek, Arnavutluk, Kosova, Karadağ ve Kuzey Makedonya katılıyor.