BKYK KARARI 2020-29

BASIN KONSEYİ, İHLAS HABER AJANSI HAKKINDA ‘ŞİKAYETİN YERSİZLİĞİ’ KARARI VERDİ

DOSYA NO                      :  2020- 29

KARAR TARİHİ : 09.09.2020

ŞİKAYET EDEN               : Hasan TUNTAŞ  (hasantuntas2014@gmail.com)

ŞİKAYET EDİLEN            :  İrfan ALTIKARDEŞ (İHA Genel Koordinatörü)
(
29 Ekim Caddesi İhlas Plaza No:11 A/21 34197 YENİBOSNA / İSTANBUL)

ŞİKAYET KONUSU         :

İhlas Haber Ajansı’nın (İHA) 15.07.2020 tarihinde yayımladığı ‘Karşıdan karşıya geçmeye çalışan dede ve toruna otomobil çarptı: 1’i ağır 3 yaralı’ başlıklı haberdeki bilgilerin yanlış olduğunu ileri süren Hasan Tuntaş, şikayette bulunmuştur.

Şikayetçi, kazayı kendisinin yaptığını belirterek, haberde aracın plakası dışındaki tüm bilgilerin yanlış olduğunu, düzeltilmesi için yaptığı başvurulardan sonuç alamadığını ileri sürmüştür. Şikayet başvurusunda özetle şu ifadelere yer vermiştir:

Ben 67 LR 825 plakalı aracımla Düzköy mevkiinde giderken önüme bir anda 2-3 yaşlarında bir çocuk fırladı. Fren yapmama rağmen kazaya engel olamadım. Hafif yaralanan ve adının Ahmet Huzeyfe olduğunu sonradan öğrendiğim çocuk olay yerinde yapılan müdahalenin ardından hastaneye kaldırıldı. Ben jandarmaya götürüldüm. Çocuğun hayati tehlikesi olmadığı öğrenilince ifademin ardından serbest bırakıldım.

İHA haberi ‘Karşıdan karşıya geçmeye çalışan dede ve toruna otomobil çarptı: 1’i ağır 3 yaralı’ başlığıyla tüm basına verdi. Sadece bir çocuğun hafif yaralandığı kaza haberinde, otomobil plakası dışındaki tüm bilgiler gerçek değil.

Düzce İHA ekibindeki muhabir olayı teyit etmeden kulaktan dolma yanlış şekilde haber havuzuna atmış. Bu havuzdan haberi yerel ve ulusal haber siteleri paylaşmış olup ve benim Düzce İhlas Haber Ajansı’ndan Selçuk Beyle görüşmeme rağmen haber düzeltilmemiştir ve hala yerel ve ulusal haber sitelerinde yayın devam etmektedir.

Bu nedenle İhlas Haber Ajansı’nı şikayet ediyorum.”

UZLAŞMA ÖNERİSİ:

Şikayet başvurusu İhlas Haber Ajansı (İHA)Genel Yayın Koordinatörü İrfan Altıkardeş’e PTT aracılığı ile 23.07.2020 tarihinde gönderilmiş, posta ‘alındı’ belgesi gelmiştir.

Şikayet edile, başvurudaki iddialara süresinde yanıt vermemiş, taraflar arasında uzlaşma sağlanamamıştır.

DEĞERLENDİRME:

Şikayet konusu haber İhlas Haber Ajansı (İHA) tarafından 15.07.2020 tarihinde ‘Karşıdan karşıya geçmeye çalışan dede ve toruna otomobil çarptı: 1’i ağır 3 yaralı’ başlığıyla abonelerine servis edilmiş ve bazı gazete ve internet sitelerinde aynı başlıklarla yayınlanmıştır.

Haberin konusu, Düzce- Zonguldak karayolunun Düzköy Mevkii’nde meydana gelen trafik kazasıdır. Haberde adı M.H.Y. rumuzuyla verilen sürücünün yönetimindeki araçla, karşıdan karşıya geçmeye çalışan ve adları yine rumuz olarak verilen 77 yaşındaki F.S. ile 2 yaşındaki torunu E.S.’ye çarptığı; çarpmanın etkisiyle dede ile torunun yola savrulduğu, dede ve torunla birlikte sürücünün de yaralandığı yer almıştır. Kaza yerine çağrılan sağlık ekiplerince küçük çocuğun ambulansla Düzce Üniversitesi Hastanesi’ne, hafif yaralı dede ile sürücünün de Düzce Devlet Hastanesi’ne kaldırılarak tedaviye alındıkları; çocuğun sağlık durumunun ciddi olduğu ve kazayla ilgili soruşturmanın başlatıldığı belirtilmiştir.

Haberde kaza yerinden refüjde çimler üzerinde oturan bir kişiye sağlık ekiplerinin müdahalesini ve ambulansı gösteren fotoğrafa da yer verilmiştir.

Aynı kazayla ilgili Anadolu Ajansı da yayınladığı haberde sürücünün ayakta tedavi edilip jandarma karakoluna götürülmesi dışında, İHA haberindeki aynı bilgiler yer almıştır. Anadolu Ajansı’nda da sürücünün adı M.H.Y., dedenin F.S. ve torunun E.S. olarak yer almıştır.

Bu benzerlik her iki ajansın kazayla ilgili bilgileri aynı kaynaktan aldığını göstermektedir. Şikayet edilen yanıt vermediği için haber kaynağının kim ya da hangi kurum (polis- hastane- savcılık) olduğu öğrenilememiştir. Jandarma ve polisin günlük basın bültenlerinde asayiş olaylarıyla ilişkili kişi adları rumuz olarak verilmektedir. Şikayet edilen haberde kişilerin adlarının rumuz olarak verilmesi ise bu kaynağın güvenlik güçleri (polis- jandarma) olduğu olasılığını güçlendirmiştir.

Haberde kişi isimleri rumuz olarak verildiği için, yanlışlık varsa bile (ki şikayetçinin iddiasına göre vardır) şikayet edilenin herhangi bir kastı söz konusu olmamıştır. Güvenlik birimlerinin ve görgü tanıklarının verdiği bilgiye göre, bir başka deyişle görünür gerçeğe uygun olarak söz konusu haberin yayımlanması etik ihlali sayılmamalıdır.

SONUÇ :

Basın Konseyi Yüksek Kurulu, pandemi önlemleri kapsamında 09.09.2020 tarihinde video konferansla yaptığı toplantıda, şikayet başvurusuyla ilgili dosyayı görüşmüştür.

Yüksek Kurul üyeleri Genel Sekreterlik raporunda yer alan, haberde bilgilerin güvenlik birimlerinden alındığı ve görünür gerçekliğe uygun olduğu; isimlerin rumuz olarak verilmesi nedeniyle şikayetçinin bir zarara uğramasının söz konusu olmadığı görüşüne katılmışlardır.

Bazı üyeler, şikayetçinin başvurusu üzerine şikayet edilen ajansın bir düzeltme yapabileceğini, ancak bunun yapılmamasının da isimler rumuz olarak verildiği için etik ihlali olmadığını söylemiştir.

Yüksek Kurul, müzakereler sonunda, şikayet konusu haberde herhangi bir etik ihlalinin olmadığını saptamış ve oylama sonucunda:

a) Başvurunun kabulüne,

b) Şikayet edilen ‘Karşıdan karşıya geçmeye çalışan dede ve toruna otomobil çarptı: 1’i ağır 3 yaralı’ başlıklı haberde OY BİRLİĞİ ile Basın Meslek İlkeleri’nin ihlal edilmediği; İhlas Haber Ajansı (İHA) hakkındaki başvuruda yine OY BİRLİĞİ ile ŞİKAYETİN YERSİZLİĞİ kararı vermiştir.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın